logo
Welcome Guest! To enable all features please Giriş or Kayıt.

Bildirim

Icon
Error

Ayarlar
Son mesaja git Go to first unread
avcioglu  
#1 Gönderildi : 20 Aralık 2016 Salı 01:11:00(UTC)
avcioglu

Sıralama: Member

Gruplar: Mod, Registered
Katılan: 15.5.2015(UTC)
Mesajlar: 21

6 Mesajına Toplam 11 Kere Teşekkür Edildi.
Bu kısımda tasarım ile ilgili konulara yer verilecektir. Bu formun gereksiz yere dolmaması için sorularınızı başka form açarak sorunuz.

N-M2-M3 etkileşimi
Stasteel programında profillerde basınç ve eğilme etkisi birlikte incelenir. Bu etkiler genellikle profil kapasitesine oranlanıp birleştirilerek elde edilen toplamın 1'den az olması istenir. Etkileşim forumlleri, burkulma ve burulmalı burkulma etkilerini de göze alır.
Aşağıdaki formüller incelendiğinde:

etkilesim 1.png
formülün temel olarak üç parçadan oluştuğu görülür. Yine görüldüğü gibi Zayıf yön momenti etkileri daha kritik durumdadır, çünkü profilin zayıf yön dayanımı daha azdır.
etkilesim 2.png

Benzer kontroller Eurocode tarafıdan değişik durumlarda yapılmaktadır. Narinlik ile ilgili terimler ileriki konularda açıklanacaktır.
etkilesim ts.png
TS648'e bakıldığında, benzer şekilde gerilmeler üstünden karşılaştırma yapılmaktadır. TS648 elastik hesap yaptığı için, sadece zayıf yön momenti incelendiğinde bile profil yetersiz gözükmektedir. Bu hesap çok basitçe kontrol edilebilir, M/W=916 kN.cm/47,3cm3=19,36kN/cm2 lik gerilme elde edilir. Burkulma etkileri ihmal edilerek emniyet gerilmesi tamamen alınsa bile profil yetersiz durumdadır.
Eurocode yönetmeliğinde depremli kombinasyonlar aynı olmasına rağmen taşıma gücüne göre hesap yapıldığı için özellikle zayıf yön momenti açısından önemli ekonomi sağlanmaktadır.
thanks avcioglu: 2 Kişi mesajın için Teşekkür Etti.
lkmn 23.3.2017(UTC) tarihinde, MC-PROJE 3.4.2017(UTC) tarihinde
avcioglu  
#2 Gönderildi : 2 Ocak 2017 Pazartesi 16:00:16(UTC)
avcioglu

Sıralama: Member

Gruplar: Mod, Registered
Katılan: 15.5.2015(UTC)
Mesajlar: 21

6 Mesajına Toplam 11 Kere Teşekkür Edildi.
Sehim Hesabı Kabulleri

Stasteel programında, sehim hesabı yapılırken kiriş uzunluğu, kirişin kesme kuvveti diagramına ve düğüm noktası tesirlerine bağlı olarak seçilir. Bu sayede kirişlerde ek olması durumunda veya tali kirişler bağlanması durumunda da doğru uzunluk alınır. Örneğin 9m uzunuğundaki ana kirişlere 1m arayla tali kirişler bağlanmış olsun. Kesme kuvveti diagramı aşağıdaki gibi olacaktır:

sehim_KK.png

Görüldüğü gibi ana kirişin sehim kontrol noktaları, kesme kuvveti diagramından anlaşılabilmektedir. Bazı durumlarda neyin taşıyıcı neyin taşınan olduğuna mühendis bile karar veremez, yine en iyi sonuç kesme kuvveti diagramından alınmaktadır. Bu durumda programın verdiği sehim hesabı aşağıdaki gibidir:

sehim_AYR.png


Ana kirişin uzunluğunun 9m alındığı, ayrıca basit kiriş olarak çalıştığı düğüm noktası tepkilerinden de anlaşılmaktadır. Ana kirişi örneğin iki parçaya bölseydik, sistemin statiği değişmeyeceği için yine aynı hesap yapılırdı.

Basit kiriş sehim sınırı olarak bilindiği gibi TS648'de L/300 şartı aranmaktadır. Eurocode'da [EN 1990:2002] kısmında [A1.4 Serviceability limit states] başlığı altında sehim kombinasyonları ve tanımları yapılmış, izin verilen sehimi yapının kullanım ihtiyaçlarına ve yerel yönetmeliklere bağlamıştır(Net rakam vermemektedir). Buna binaen Eurocode yönetmeliği seçilirse de L/300 üzerinden kontrol yapılır.
Kren kirişlerinde EN1993-6:2007 tablo 7.1 uyarınca L/600'e izin verilmektedir.
Stasteel programında bu opsiyonlar kulanıcıya açık olmakla birlikte basit kirişlerde L/300, konsol kirişlerde L/250, kren kirişlerde L/600 olarak alınır.
thanks avcioglu: 1 Kişi mesajın için Teşekkür Etti.
MC-PROJE 3.4.2017(UTC) tarihinde
avcioglu  
#3 Gönderildi : 5 Ocak 2017 Perşembe 09:53:02(UTC)
avcioglu

Sıralama: Member

Gruplar: Mod, Registered
Katılan: 15.5.2015(UTC)
Mesajlar: 21

6 Mesajına Toplam 11 Kere Teşekkür Edildi.
Kayma bölgesi kontrolü TDY07 4.3.4.3(a)

Bilindiği gibi deprem yönetmeliği, kayma bölgesinin kesme dayanımını, bağlanan kirişlerim kapasitesine bağlı olarak kontrol etmektedir. Özellikle iki taraftan kiriş bağlanan kolonlarda, iki kirişin birden kapasitesi hesaba girdiği için kurtarmakta zorluk çıkabilir:

Vke hesabi.png

Bu durum için birkaç çözüm mevcuttur. Program gerekli gövde kalınlığını da raporlarda belirtmektedir. İstenirse kolon gövdesine ek levhalar koyularak bu kalınlık sağlanır.
Diğer bir çözüm, yönetmelik normal sünek tasarlanan iki kata kadar olan yapılarda bazı yüksek sünek kontrollerini istememekte veya kriterlerini azaltmaktadır. Bu yapı tek katlıdır, ve programa kat tanımı yapılmamıştır. Kat tanımı yapmak için:

ana kat.png

Sisteme herhangi bir aksdan bakılır, kat tanımı yapılacak ızgara seçilir ve ANA KAT tanımı yapılır.
Ayrıca programın "Yapı Bilgi" kısmında R katsayısı olarak Normal Süneğe uygun seçim yapılırsa 4.4.2.3 maddesine göre 4.3.4.3(a) kontrolünde kiriş kapasitesi yerine çarpanları büyütülmüş statik değerler kullanılacaktır.

vke hesabi NS.png

Tasarım kesme kuvveti bu uygulama ile 1779 kN'dan 187 kN'a düşürülmüştür. Birleşim bölgesi kapasitesi iki durumda da 762 kN'dur. Bu yapı esasında küçük bir yapı olduğu için gelen kuvvetlere göre tasarımda rahatlıkla sistem kurtarmaktadır.
thanks avcioglu: 2 Kişi mesajın için Teşekkür Etti.
lkmn 23.3.2017(UTC) tarihinde, MC-PROJE 3.4.2017(UTC) tarihinde
avcioglu  
#4 Gönderildi : 11 Mart 2017 Cumartesi 17:22:48(UTC)
avcioglu

Sıralama: Member

Gruplar: Mod, Registered
Katılan: 15.5.2015(UTC)
Mesajlar: 21

6 Mesajına Toplam 11 Kere Teşekkür Edildi.
Kren yüklerinin seçilmesi
kren tasarimi.png
thanks avcioglu: 3 Kişi mesajın için Teşekkür Etti.
HAYRİ 14.3.2017(UTC) tarihinde, MC-PROJE 3.4.2017(UTC) tarihinde, Murat 2.8.2017(UTC) tarihinde
avcioglu  
#5 Gönderildi : 21 Mart 2017 Salı 12:31:21(UTC)
avcioglu

Sıralama: Member

Gruplar: Mod, Registered
Katılan: 15.5.2015(UTC)
Mesajlar: 21

6 Mesajına Toplam 11 Kere Teşekkür Edildi.
Narinlik Terimleri
Eurocode yönetmeliğinde genel olarak χ sembolü narinliği ifade eder. Birçok yerde kullanılmaktadır, en basit şekilde şöyle açıklanabilir:
narinlik katsayisi2.png
Formülden anlaşıldığı gibi, narinlik katsayısı dayanım ile çarpılır, yani narinlik katsayısı "1" ise dayanımda azalma olmaz. Formülün ana mantığı:

[KUVVET] / [DAYANIM] < 1

şeklindedir. Narinlik arttıkça dayanım çarpanı ve kesit dayanımı azalır, formül 1'den büyük değer alır. Narinliği etkileyen faktörler şunlardır:
narinlik katsayisi etkenler.png
Bu etkenleri teker teker ele alırsak:
Malzeme kalitesi
Malzeme kalitesi arttıkça ε değeri azalır ve daha narin kesit oluşur.

Atalet yarıçapı
Atalet yarıçapı kesit şekliyle ilgilidir. (açıklama)
Aynı alana sahip farklı kalınlıklardaki profillerin atalet yarıçapı farklı olur. Örneğin boru profilin çapını artırıp et kalınlığını azaltarak aynı alanı elde edebilirsiniz fakat atalet yarıçapı artmış olur.

Burkulma boyu
Profil yeterince tutulu değilse burkulma boyu artacağı için narinlik de artar. Stasteel'de çözümde yapılan burkulma kabul ayrıntılı olarak açıklanmıştır. Gerekli durumlarda basit burkulma önlemleri alarak kesitler küçültülebilir.(aşağıda öneri getirilecek)
burulma boyu.png

Kesit şekli
Kesit şeklinin de burkulmaya etkisi vardır, fakat bu ana parametrelerden biri değildir.


Projem kurtarmıyor kesit mi büyütmeliyim?
Evet. Gerekirse kesit büyütmelisiniz. Bu sene kış biraz sert geçti, yıllardır kullanılan birçok çatı ne yazık ki göçtü. Artık herkez fabrikasını atolyesini vs. sigortalattığı için sigorta şirketleri müteahhitin ve mühendisin yakasına yapışıyor. Herkez yanlış yapabilir, fakat lütfen yanlışı referans almayın. Yönetmelikler inşaat yapılarını 40-50 sene kullanılacak gibi boyutlandırır, yani müteahhitin 20 senedir aynı işi yapıyor olması sizi ve onu her zaman kurtarmaz. Tabi Allah göstermesin can kaybı da olabilir o artık işin başka bir boyutu. Bile bile hata yapmamak lazım.
Tabi kesit büyütmeden yapılabilecek şeyler de var. İlk olarak kesitteki sorunun narinlikten mi kaynaklandığını kontrol edin. Başka sorunlar da olabilir, şu anki konumuz narinlik olduğu için bu konuyla ilgili olarak şunlar yapılabilir:

asik capraz merkez birlesimi.png

*Ana kiriş ve makas başlıkları, doğru aşık sistemiyle ek maliyet olmadan tutulabilir.
*Bir başka konu da, zayıf yön narinliğinde sorun varken ana yönde profil boşuna büyütülüyor olabilir. Narinliğin hangi yönden kaynaklandığına bakın. Mesela I profilin zayıf yön atalet momenti (ve haliyle atalet yarıçapı) U profile göre daha düşüktür. Aynı alana sahip U profil kullanarak da kesiti kurtarabilirsiniz
*Bina şeklinde katlardan oluşan çelik yapılarda, kat tanımları yapılması durumunda o kattaki öteleme ve kesme kuvveti durumuna göre tutulma özelliği değişmektedir, varsa kat tanımlarının yapılması burkulma boyunu önemli miktarda azaltabilir:
ana kat.png
*Tanımlanan yükler gerçekçimi, kar yükü almaya gerek varmı, yapı animasyonu doğru mu vs. bunları kontrol edin.
*Son olarak şunu söyleyebiliriz, basitçe F/A+M/W hesabını elle yapın, zaten burdan elde ettiğiniz gerilme büyükse narinlik vs. ile hiç ilgilenmenize gerek yok, kesiti büyütün.

Düzenle Kullanıcı Tarafından 24 Nisan 2017 Pazartesi 16:07:01(UTC)  | Sebep: kat tanımı uyarısı eklendi

thanks avcioglu: 2 Kişi mesajın için Teşekkür Etti.
lkmn 23.3.2017(UTC) tarihinde, MC-PROJE 3.4.2017(UTC) tarihinde
avcioglu  
#6 Gönderildi : 29 Mart 2017 Çarşamba 10:51:47(UTC)
avcioglu

Sıralama: Member

Gruplar: Mod, Registered
Katılan: 15.5.2015(UTC)
Mesajlar: 21

6 Mesajına Toplam 11 Kere Teşekkür Edildi.
Karşılıklı etki terimleri kyy, kyz, kzy, kzz
EN 1993-1-1:2005’de bölüm 6.3.3’de yapısal elemanların basınç ve çift yönlü burkulmalı eğilme durumu detaylı olarak incelenmiştir:
etkilesim 1.png
Etkileşim katsayıları:
kyy: Y yönü(Ana yön) tesirlerinin Y yönü tasarımına etkisi
kyz: Y yönü tesirlerinin Z yönü(Zayıf yön) tasarımına etkisi
kzy: Z yönü tesirlerinin Y yönü tasarımına etkisi
kzz: Z yönü tesirlerinin Z yönü(Zayıf yön) tasarımına etkisi

Cmi.png
k katsayıları, Cm0 katsayıları kullanılarak hesap edilir ve Cm0 artıkça k artar, tasarımın yeterli hale gelmesi zorlaşır. Cm0,X (veya programımızda Cm0,2) katsayısı ana yön etkilerinden, Cm0,Y (veya programımızda Cm0,3) katsayısı zayıf yön etkilerinden hesaplanır. Etkiler, moment diagramları ve elastik eğrilerden elde edilir. Program bu katsayıları Annex-A’da tarif edildiği şekilde hesaplamaktadır.
Yukarıdaki şekilde hesapta zayıf yön etkileşim katsayısı yüksek çıktığı için zayıf yöne takviye gerekmektedir. Bu katsayılar 1.5’den büyük çıkıyorsa, müdahale edilip düşürülmeye çalışılmalıdır.

ZayifYonCmi.png
Yapılan bu müdahale ile kZY katsayısı 1.67’den 0.77’lere düşürülmüştür. Aynı ana profili kullanan sistem iki kat güvenli hale gelmiştir. Gerekirse çaprazlarda daha küçük profil de kullanılabilir, önemli olan zayıf yönde yerdeğiştirmeye karşı tasarım yapılmış olunmasıdır.
avcioglu  
#7 Gönderildi : 26 Nisan 2017 Çarşamba 10:05:38(UTC)
avcioglu

Sıralama: Member

Gruplar: Mod, Registered
Katılan: 15.5.2015(UTC)
Mesajlar: 21

6 Mesajına Toplam 11 Kere Teşekkür Edildi.
Şekildeğiştirme ve Yükleme durumları
Bazı durumlarda kullanıcılarımız profillerin kurtarmadığından veya sonuçların simetrik olmadığından bahsederek bize projelerini yolluyorlar. Bu durumda ilk bakılması gereken yapı animasyonu ve tesir diyagramlarıdır. Örneğin bize yollanan bir kanopi projesinde simetrik elemanların bazılarının kurtardığı bazılarının kurtarmadığı belirtildi:
k0tas.png

Böyle durumlarda biz de programın menülerinden raporları ve değerleri takip ediyoruz, hatayı daha kolay bulmamızı sağlayan özel araçlar bulunmuyor. İlk olarak şekildeğiştirmeye bakıldığında:
k0yerd.png

şekildeğiştirmenin de simetrik olmadığı anlaşılır. Bir adım daha geri gidilip yükleme kontrol edilirse:
k0yuk.png

Yüklerin bir köşeye yığıldığı görülür. Yığılan yer incelendiğinde de şu ortaya çıkar:
k0hata.png

Uca girilen küçük profil tam oturtulmadığı için tanımlanan yüzey elemanı yükleri simetrik dağıtamamıştır.
Görüldüğü gibi geriye doğru zincirleme giderek hata belirlenebilmektedir. Hata belirlenince çözüm de kolay olur. Kaplama sistemi ve profil yeniden düzenlenirse yük dağılımları...
k1yuk.png

...buna bağlı olarak yerdeğiştirmeler...
k1yerd.png

...ve tasarım sonuçları düzelir:
k1tas.png

sistem simetrik olarak kurtaracaktır. Genel olarak her projede yükleme dağılımlarını ve yapı animasyonlarını inceleyiniz
thanks avcioglu: 1 Kişi mesajın için Teşekkür Etti.
Murat 2.8.2017(UTC) tarihinde
avcioglu  
#8 Gönderildi : 22 Haziran 2017 Perşembe 11:51:29(UTC)
avcioglu

Sıralama: Member

Gruplar: Mod, Registered
Katılan: 15.5.2015(UTC)
Mesajlar: 21

6 Mesajına Toplam 11 Kere Teşekkür Edildi.
Component metotla birleşim tasarımı
Türk standartları TS EN 1993-1-8:2005 yönetmeliğine göre birleşimde bulon dayanımının yanında alın levhası ve profil de kontrol edilmelidir. Aşağıdaki örnekte bir bulonun dayanımı 231.29kN, bu bulona bağlı alın levhası kısmının dayanımı 175.94kN, kolon başlık kısmında bulonun çekmesinden dolayı dayanım 30.2kN’dur. Buna binaen yetersizlik durumunda bulon çapının artırılması veya alın levhasının kalınlığının artırılması bir yarar sağlamayacaktır.
component metod 1.png
Yük dağılımları hesaplanan rijitliklere göre yapılmaktadır. Rijitlik hesaplamasında, rijitleştirme elemanlarının yeri önemlidir. Üst sıra bulon kolonun üstünü kapatan levhaya yakın olduğu için rijit çıkmış, yükün çoğunu üstüne almıştır. Bu yüzden bulon çapını artırmak yerine, bulonlar biraz aşağı çekilebilir. Birleşimde bulon sistemi kurtarmadığında temel olarak iki konu incelenmeli:
- Neden kurtarmıyor(bulon, levha, profil başlık çekmesi, profil gövdesi ezilmesi, beton ezilmesi vs…)
- Yük dağılımlarını nasıl daha iyi hale getirebilirim

Birde alternatif olarak başka birleşimler kullanılabilir. Bu birleşim özelinde üstü kapalı şekil kullanılırsa, birleşimin taşıma gücü önemli biçimde artacaktır.
birlesim sekli.png
avcioglu  
#9 Gönderildi : 14 Ağustos 2017 Pazartesi 15:01:47(UTC)
avcioglu

Sıralama: Member

Gruplar: Mod, Registered
Katılan: 15.5.2015(UTC)
Mesajlar: 21

6 Mesajına Toplam 11 Kere Teşekkür Edildi.
Assambly ile yapı üretimi
Genelde üretim şu şekilde yapılır:

  • Bütün yapı atolyede üretilecek parçalar şeklinde düşünülür. Bu parçalara assembly denir.

  • Atolyede profillerin ve levhaların kesimleri yapılır. Bunun için parça çizimleri gerekecektir. Ve yine atölyede genellikle kaynaklama işlemleri yapılır. Bunun içinde parçalardan assamblylerin nasıl oluşturulacağını izah eden çizimler gerekecektir. Atolyeden çıkan her parça bir assemblydir.

  • Assembly’ler inşaat sahasına getirilir ve genellikle bulonlarla birbirlerine birleştirilerek yapının taşıyıcı sistemi oluşturulur. Birleştirme işlemi yapılırken aks, kat ve birleşim çizimleri gerekecektir.


Örneğin, aşağıda görülen iki kolon ve bir kirişten oluşan “yapı” imal edilecek:
assmyapi.png

Bu yapı iki tip assembly’den oluşur. Bu assemblylere SA1 ve BA1 ismi verilmiştir. SA1 assembly’sinden 2 adet, BA1 assembly’sinden 1 adet bulunmaktadır:
ba1.png

sa1.png

Bu assembly’ler atölyede üretilecektir. Üretilmeleri için profillerin ve levhaların nasıl kesileceği bilinmelidir. Detay çiziminde, elemanların nasıl kesileceği veya delineceği hakkında bilgiler bulunmaktadır:
assmdetay.png

Parçalar kesilir, kaynaklanır ve assembly’ler oluşturulur. İki tip toplam üç adet assembly şantiyeye yollanır. Şantiyede bu elemanların nasıl yerleştirileceği bilinmelidir. Bunun içinde yerleşim planlarına bakılır:
aksciz.png

birlesasm.png

Yerleşimleri tamamlamak için genellikle verilen çizimler yeterli olacaktır. Aks ve plan(aplikasyon) çizimlerinde assembly’lerin nasıl yerleştirileceği açıklanmıştır. Birleşim çizimlerinde bulonların yerleşimi ve çapı da görülmektedir. Yalnız kaynakla ilgili düzenleme mühendis tarafından yapılmalıdır. Eğer birleşimde tek tip kaynak kullanılmışsa program bu kaynağın kalınlığını belirtir. Farklı tiplerde kaynak varsa, program “?” simgesiyle kaynağı gösterir. Mühendis tarafından nerede hangi kaynağın kullanılacağı çizimde belirtilmelidir.

Ayrıca daha çok şantiye üretimine dönük olarak özel kiriş ve kolon çizimleri de alınabilir. Bu çizimler assembly mantığına göre düzenlenmemiştir:
kirisozel.png
kolonozel.png

Manuel olarak assembly belirlenmesi
Stasteel programı kaynaklı parçaların atölyede birleştirileceği varsayımıyla otomatik olarak tek assembly içine alır, bulonlu birleşimleri de şantiyede birleştirileceği varsayımıyla farklı assembly içine alır. Fakat bazı durumlarda şantiye de kaynak yapmak gerekebilir. Örneğin geniş açıklıklarda makaslar iki parça olarak atölyede üretilir, şantiyede birleştirilerek yerine yerleştirilir:
ciftmakas.png

Bu durumda ortaya yapılacak birleşimde kaynağın şantiyede üretileceği işaretlenmelidir:
kaynakassmmenu.png

Assembly mantığına göre çalışan “çizim-interaktif” ve “Çizim>Tüm parçalar” kısmında bu farktan dolayı makası tek parça veya iki parça olarak farklı verir. Fakat “Çizim>Makas” kısmından alınan çizimler her zaman makas makrosuna bağlı olduğu için iki parça olacaktır.
makascizim.png
avcioglu  
#10 Gönderildi : 14 Ağustos 2017 Pazartesi 16:06:30(UTC)
avcioglu

Sıralama: Member

Gruplar: Mod, Registered
Katılan: 15.5.2015(UTC)
Mesajlar: 21

6 Mesajına Toplam 11 Kere Teşekkür Edildi.
Güvenlik katsayıları
TS EN 1993-1-1:2005 kısım 6.1’de profil tasarımında kullanılacak olan güvenlik katsayıları belirlenmiştir. Bu katsayılar yönetmelikte Ɣ1= 1.0, Ɣ2= 1.0 ve Ɣ3= 1.25 olarak istenmektedir. StaSteel programında ise Ɣ1= 1.1 ve Ɣ2= 1.1 olarak ek bir güvenlik sağlanmaktadır. Projeleri sonlandırırken şu kontrolleri mutlaka yapın:
  • Analizden sonra yapı animasyonu mantıklı mı?

  • Yük dağılımları doğru mu?

  • Çıkan moment diyagramları mantıklı mı?

  • Kritik elemanların burkulma boyları doğru atanmış mı?

  • Kritik elemanlarda N/A+M/W kontrolünü yaptığınızda mantıklı bir sonuç buluyor musunuz?

Eğer analizden sonra projelerinizi dikkatlice inceliyorsanız, “Tasarım opsiyonları>Tasarım Standartları>EC 3>Genel” kısmından Ɣ1 ve Ɣ2 katsayılarını 1.0 olarak değiştirebilirsiniz. Önemli not: İskele hesaplarında güvenlik katsayıları yönetmelik tarafından 1.1 olarak istenmektedir, iskele projelerinde Ɣ katsayılarını düşürmeyiniz.

Benzer durum kaynaklar için de geçerlidir. Analizden sonra:
  • Atölyedeki/şantiyedeki kaynak uygulamasına güveniyorsanız

  • Çizimlerde kaynaklarla ilgili açıklamaları iyi yaptıysanız

  • Eleman moment diyagramlarını inceleyip, bulunan momentin hesap dokümanlarında da aynen kullanıldığını görüyorsanız

Ɣ2 (kaynak vb..) katsayısını 1.4’den 1.25’e düşürebilirsiniz.

Profillerle ilgili katsayının düşürülmesi ile problem olacağını sanmıyoruz, fakat kaynak işçiliği ve imalatla ilgili sorunlar olabileceğinden kaynak katsayısının yüksek tutulması daha mantıklı görünmektedir. Bu konu sonuçta proje müellifinin deneyimine ve projesine hakimiyetine göre belirlenmelidir.

Düzenle Kullanıcı Tarafından 14 Ağustos 2017 Pazartesi 16:11:16(UTC)  | Sebep: iskele uyarısı

Bu konudaki kullanıcılar
Forumu Atla  
Bu foruma yeni konular postalayamazsınız.
Bu forumda ki konulara yeni posta gönderemezsiniz.
Bu forumdaki postalarınızı silemezsiniz.
Bu forumdaki postalarınızı düzenleyemezsiniz.
Bu forumda anketler yaratamazsınız.
Bu forumdaki anketlere oy veremezsiniz.